Mijn familienaam van de kant van mijn opa is de Fouw. Mijn betovergrootvader was Burgemeester van één van de Zeeuwse eilanden. Ik voel me dan ook deels een Zeeuwse. Ik voel me als een vis in het water van mijn bestaan, een soort van zeemeermin eigenlijk, want net als een zeemeermin mag ik mijzelf zijn. Ik beeld Mathilde daarom af als een zeemeermin of als een schone slaapster die wakker gekust wordt (archetype van de dramatische schone slaapster die zich er na een heel leven eindelijk van bewust wordt wie ze werkelijk is). Mathilde was strijdbaar, baanbrekend en ontwikkeld, wat vrouwen van mijn tijd ook aanspreekt, want tegenwoordig mogen vrouwen zich innerlijk en uiterlijk mooi vinden. Ook ik probeer me te ontwikkelen en te lezen. Ik ken mijn oude talen en kom op voor de idealen van de vrouw door middel van mijn schilderijen over vrouwen. De schilderijen die ik ga ophangen zijn een zeemeermin, een zeemeermin-doornroosje en een schilderij gebaseerd op een middeleeuwse triptiek van een vrouw met prachtige gewaden, een zwaard in haar ene hand en een opengeslagen boek in haar andere hand met een kasteel op de achtergrond, waarbij het gaat om de symboliek. Ik heb Mathilde hier op een dramatische manier afgebeeld. Ik vond haar leven sinister en onheilspellend maar ook heel boeiend en gedurfd, vandaar de donkere kleuren in het schilderij en het gevecht dat zij met zichzelf leverde, gesymboliseerd door het zwaard.

Ik zag Mathilde geregeld in het uitgaansleven in Amsterdam. Ik was pas 15 jaar. Zij was prachtig beschilderd door Willink, haar oogleden bedekt met zeegroene olieverf. Vandaar de zeegroene schilderijen die ik nu toon. Ook heb ik een schilderij gemaakt naar een Fong Leng creatie, die ik lange tijd in mijn bezit heb gehad en die afgebeeld staat in het boek “Mathilde” van Lisette de Zoete.


Website: http://www.dorritklomp.nl/